Friday, July 20, 2012

گزارش بازدید از واحد تعمیر و نگهداری هما


http://up.aerospacetalk.ir/images/32198415335325229478.jpg
امروز برای امر خیر تهیه یک گزارش فنی درباره موتور قرار بود از انجین شاپ یا همون کارگاه موتور ایران ایر بازدیدی داشته باشیم
قرار ما ساعت 10 صبح و درست زیر آثار به جای مانده از IBR یا همون دم ارباس مقابل ورودی هما بود...
هماهنگیها انجام شد و وارد مجموعه ایران ایر شدیم...

در بدو ورود استقبال گرم آقای مهندس پالیزدار سرپرست آشیانه موتور ما رو حسابی گرم کرد.
 کارگاه موتور هما از 3 آشیانه تشکیل شده بود که در هر کدام عملیات تخصصی به روی یکی از قسمتهای موتور انجام می شد...
http://aerospacetalk.ir/plugins/content/multithumb/images/b.800.600.0.0.images.91461144382418932053.jpg
شاید نخستین چیزی که دیدیم یک موتور TAY650 فوکر بود که دوستان فنی مشغول کار بر روی اون بودند. در پس این موتور هم 3 موتور CFM6 ارباس باز شده بودند و یکی از اونها در مراحل پایانی تعمیر قرار داشت.
http://up.aerospacetalk.ir/images/84185324373914689461.jpg
مهندس پالیزدار توضیح دادند که در این کارگاه 9 تایپ موتور هواپیماهای هما به جز موتورهای ارباس 320 تعمیر و بازبینی می شوند. جنب و جوش کارگاه هم نشان از پویایی پرسنل این قسمت داشت که با علاقه خاصی داخل موتور ها رو بازدید می کردند.
http://up.aerospacetalk.ir/images/52323778653199833142.jpg

میانگین سنی پرسنل این کارگاه به جرات کمتر از 35 سال بود و جوانان بسیاری در کنار موسپیدان آشیانه مشغول به کار بودند. در بازدید از این قسمت علاوه بر جناب پالیزدار، آقای مهندس قائم مقامی نیز ما رو همراهی می کردند که در ادامه جستار با این مرد نازنین بیشتر آشنا خواهیم شد...
http://up.aerospacetalk.ir/images/59836443658206267031.jpg

در گوشه ای دیگه اما، موتورهای JTD9 بوئینگ 747 باز شده بودند، 4 موتور در یک ردیف... در بالای هر موتور سریال اونهم نوشته شده بود و چندین نفر از مهندسین و تکنسینهای تعمیر و نگهداری با دقت و مهارت خاصی روی موتورها کار می کردند...
http://up.aerospacetalk.ir/images/91461144382418932053.jpg

در حالیکه مهندس پالیزدار توضیح می دادند از سالن شماره یک خارج شدیم و وارد سالن دوم که کارگاه تعمیراتی موتورهای کمکی (APU) بود شدیم. در جای جای سالن می شد روحیه کاری استاد / شاگردی رو دید، یک استاد باتجربه و چندین جوان با دانش مشغول کار روی موتورها و ریورسهای هواپیماها بودند و APU یک هواپیما فوکر هم متلاشی شده (!) در میانه سالن زیر جراحی بود...
http://up.aerospacetalk.ir/images/95001508280398255240.jpg
آقای مهندس پالیزدار

دیدن موتورهای بزرگ و پیچیده اینقدر لذت بخش بود که متوجه گذر زمان نشیم؛ اما وارد شدن به قسمت سوم و شاید یکی از جالبترین قسمتهای بازدید برق از سرمون پروند...

به همراه مهندس پالیزدار و مهندس قائم مقامی از شاپ APU خارج شدیم و رفتیم به سمت جالبترین قسمت شاپ، Test Cell موتورهای کمکی...
ساختمان کوچکی که در شمال شرقی شاپ موتور قرار گرفته و محل تست APU های تعمیری و عیب یابی موتورهای کمکی باز شده از روی هواپیماها هستند.
http://up.aerospacetalk.ir/images/64336653582149159501.jpg
مهندس شهاب قائم مقامی، یکی از با سابقه ترین مهندسین هما

این Test Cell در ابتدای دهه 70 و در زمان مدیریت مهنذس شفتی، برای تست APU های هواپیماهای 737 و 727 ساخته شد. یک سالن اصلی، و دو اتاق کنترل. اتاق کنترل نخستین که در سمت راست سالن قرار داشت آنالوگ بود و جهت تست APU 727 استفاده می شود. موتوری با 40000 دور در دقیقه گردش..
http://up.aerospacetalk.ir/images/73726952342706462441.jpg
مهندس شفتی در حال روشن کردن APU هواپیمای 727 / آرشیو هما

اما اتاق کنترل جدید تر، برای تست APU های فوکر 100 و ارباس 306 استفاده شده و امکانات به روزتری را دارد. آقای پالیزدار توضیح دادند که APUهای فوکر در دو مدل 150R و 150RR تولید شدند که هر دو مدل در این کارگاه مورد تست قرار می گیرد.
همینطور این واحد پذیرای APU های هواپیماهای شرکت آسمان و ماهان نیز هست و به شکل میانگین هر ماه دستکم 2 APU در این کارگاه تست می شود.
http://up.aerospacetalk.ir/images/19321436567836234606.jpg
تست APU در حالت روشن

در ادامه، یک فروند(!) APU در داخل سالن استارت خورد تا از نزدیک ببینیم چه کارهایی برای تست دستگاه استفاده می شود. صدای دوست داشتنی این APU هم سوژه ای بود برای خودش! در حالیکه عاشقانه این صدا رو گوش می کردیم، پارامترهای موتور روی نمایشگر جلوی ما نشان داده می شد.
http://up.aerospacetalk.ir/images/25548369766415112517.jpg
APU 150R - Fokker 100

پس از خاموش شدن APU زیر تست، تمامی پارامترهای عملکردی به شکل جداگانه پردازش شده و بوسیله نمودار روی نمایشگر نشان داده شدند.
http://up.aerospacetalk.ir/images/97774468381746817877.jpg
نمودار عملکرد APU تست شده


در پایان بازدید از شاپ موتور، مهندس پالیزدار کمی در مورد مشکلات این واحد گفتند.
از Test Cell که داخل یک کانکس ساخته شده بود و هنوز هم داخل همان کانکس است، با این تفاوت که دورش دیواری کشیدند!
http://up.aerospacetalk.ir/images/27131841056571756298.jpg
این کانکس هنوز هم سازه همین کارگاه است!


از چارت سازمانی 40 نفره شاپ موتور، تا 26 نفری که کار می کنند و مجوزی برای استخدام نیروهای جدید نیست...
از بازنشستگی یکباره بسیاری از با تجربه های شاپ در سالهای گذشته و شوک یکباره ای که به سیستم وارد شد...
http://up.aerospacetalk.ir/images/24457294412114778236.jpg
مهندس پالیزدار در حال نشان دادن آرشیو فرتورهای بازدید مدیران عامل هما از Test Cell
گلایه های این بزرگمرد هم از جنس هما بود، عاشقانه و بی چشم داشت

و از تلاشی که این متخصصین، شبانه روز انجام می دهند تا هواپیماهای هما در بدترین شرایط تحریم و سخت ترین روزهای کاری در آسمان بمانند و عشقی که همای ما تنها به آن زنده است
http://up.aerospacetalk.ir/images/34470242859624062883.jpg
زحمت کشان کارگاه تست APU هما

پس از خارج شدن از شاپ رفتیم به سوی آشیانه شماره دو، یا همان آشیانه ارباس!ورود به آشیانه ارباس همانا و دیدن بزرگی IBC همانا!
این پرنده که در حال چک C هست، به شدت داربست بندی(!) شده بود و پرسنل آشیانه در حال کار بر روی اون بودند. همینطور که سوالاتم رو آماده می کردم به همراه دوستان و در کنار مهندس قائم مقامی دور هواپیما قدم زدیم تا رسیدیم به موتور پیاده شده اون...
http://up.aerospacetalk.ir/images/68509133768650993564.jpg

در اینجا مهندس قائم مقامی، توضیحاتی درباره نوع چکهای این موتور و تعمیراتی که در آشیانه انجام می شوند ارائه کردند. البته بیشتر این تعمیرات، از نوع تعمیرات اولیه بوده و در صورت نیاز به تعمیرات تخصصی، موتور به شاپ ارسال می شود.

http://up.aerospacetalk.ir/images/33784107613143809984.jpg
مهندس قائم مقامی در حال توضیح درباره ماژول های موتور CF6

گشتی دور هواپیما زدیم و تلاش پرسنل فنی برای آماده سازی سریعتر این پرنده رو دیدیم؛


http://up.aerospacetalk.ir/images/21686062403378769250.jpg

http://up.aerospacetalk.ir/images/07233460649138215448.jpg

http://up.aerospacetalk.ir/images/61614371375968879958.jpg

و سپس با هماهنگی انجام شده وارد کابین این دلفین زیبا شدیم؛

http://up.aerospacetalk.ir/images/79659175316846783570.jpg
http://up.aerospacetalk.ir/images/37557195416415844409.jpg

پس از بازدید رفتیم به دفتر مدیریت آشیانه ارباس تا مصاحبه ای با جناب قائم مقامی داشته باشیم. وقت نهار بود و نمی دونید غذا خوردن در کنار این مردان بزرگ، شنیدن خاطراتشون و در حالیکه چشم اندازتون 4 تا پرنده باشه چقدر لذت بخشه!

محل قرار بعدی، 10 متر آنطرف تر بود... دفتر آشیانه فوکر و دیدار با یک مرد تکرار نشدنی:
http://up.aerospacetalk.ir/images/68891142147780243460.jpg
مهندس حسن شادگو؛ ناظم تعمیرات آشیانه فوکردفتر مهندس خیلی شلوغ بود؛ البته دفتر ناظم تعمیرات فوکر، 727 و 320 باید هم شلوغ باشه! پس به همراه ایشون به سمت آشیانه رفتیم تا از نزدیک عملیات تعمیر و نگهداری روی هواپیماها رو ببینیم...

نخستین پرنده، صفیه یا همون EP-CFE بود... وارد کابین که شدیم دو نفر از تکنسینهای اویونیک مشغول چک کردن اینسترومنتها بودند. کابین پرنده هم خالی بود و زیر چک

http://up.aerospacetalk.ir/images/02276348802167711259.jpg

به همراه مهندس شادگو به کاکپیت رفتیم و ایشون عملکرد موتورها رو با استفاده از اینسترومنتها توضیح دادند
http://up.aerospacetalk.ir/images/86302917532848417549.jpg

EP-IRS و EP-IRR
http://up.aerospacetalk.ir/images/47655554067250985715.jpg

گوشه ای از آشیانه که دو 727 هما، EP-IRR بدون ارابه فرود مقدس(!) و EP-IRS در حال چک B پارک شده بودند... باز هم مهندس شادگو توضیحاتی درباره نوع چکهای موتور هواپیمای سیرا ارائه کردند

http://up.aerospacetalk.ir/images/60814987258523521830.jpg
مرد نازنین تعمیر و نگهداری هما در کنار موتور دوست داشتنی JTD8

در کنار مهندس خاطرات زیبای ایشون رو می شنیدیم که گروهی از دوستان وارد هواپیما شدند و ...
http://up.aerospacetalk.ir/images/72443171965116483378.jpg
http://up.aerospacetalk.ir/images/29719150931382812166.jpg
پس از تنظیم قرار گفتگوی تخصصی با مهندس شادگو، راهی آشیانه شماره 1 شدیم...آشیانه بوئینگ!
از آشیانه ارباس خارج شدیم و قدم زنان رفتیم به سمت آشیانه شماره 1... همینطور که داشتیم دید می زدیم و می رفتیم، EP-AGA رو از دور دیدیم
http://up.aerospacetalk.ir/images/63454201876668639926.jpg
http://up.aerospacetalk.ir/images/32198415335325229478.jpg

http://up.aerospacetalk.ir/images/19658309848758951682.jpg
مهندس سید حسن اقبالی، مدیر تعمیرات ایستگاهها
با مهندس اقبالی گفتیم و البته بیشتر شنیدیم؛ از آنچه در این 36 سال کار در هما دیده اند. از روزی که برای امتحان موتور 707 وارد آشیانه شدند و هواپیماهای عراقی به تهران حمله کردند تا روز شهادت برادر، سید علی اقبالی
مهندس اقبالی هم درد دلها داشتند از آنچه این روزها بر سر هما می آید و تلاشی که پرسنل این شرکت برای پرواز هما بر آسمانها می کنند...
.
پس از صحبتی نیم ساعته با مهندس راهی آشیانه شدیم


http://up.aerospacetalk.ir/images/67849190452741609182.jpg


با مهندس کنار موتور رفتیم و ایشون توضیحاتی در مورد عملکرد موتورهای JTD9  موتورهایی که با وجود سختی تعمیر برخی قسمتها بسیار خوش دست هستند.
http://up.aerospacetalk.ir/images/76158829600844100074.jpg
http://up.aerospacetalk.ir/images/95581486230711399581.jpg


کابین پرنده بی نهایت تمیز بود چرا که به تازگی از چک سنگین بازگشته بود. رفتیم Upper Deck... تکنسین های اویونیک در حال اینسترومنت چک بودند که وارد کاکپیت شدیم... وای خدا!
مهندس اقبالی که تجربه فراوانی در انجین تریم و عملیات زمینی این پرنده داشتند توضیحات فراوانی درباره چگونگی این کار دادند و خاطراتی از گذشته بیان کردند...http://up.aerospacetalk.ir/images/14642971468823791633.jpg



پائین که اومدیم، موتور هم سر جای خودش قرار گرفته بود...http://up.aerospacetalk.ir/images/97814660364364818999.jpg

از آلفا دلتا خداحافظی کردیم برگشتیم به ساختمان اداری، دفتر لاین استیشن...
دفتر لاین استیشن هم خیلی شلوغ بود، البته باید هم باشه چرا که هر هواپیمایی تهران رو ترک می کنه در اختیار این واحد قرار می گیره تا برگرده... دنبال یک اتاق خلوت بودیم که مصاحبه با مهندس شادگو رو انجام بدیم؛ اون ته! یه اتاق بود...منظره جالبی هم داشت، پنجره ای رو به آشیانه... همونجا نشستیم و مشغول گفتگوی تخصصی درباره موتور با مهندس شادگوی گل شدیم
http://up.aerospacetalk.ir/images/80122179667844587379.jpg
در حال خروج بودیم که مهندس شادگو لطف نموده و با تماسی مارا مهمان سیمیلاتور پرواز کردند، فرصت را از دست نداده و بسرعت رفتیم به سوی ساختمان سیمولیتور؛ وارد شدیم و مهندس عسگری گل رو دیدیم (دوستانی که سیمولیتور تشریف بردند، این مرد نازنین رو دیدند که چطور مهربانانه برای نگهداری از سیستمهای 30 ساله زحمت می کشند)

http://up.aerospacetalk.ir/images/40556343742541800407.jpg


با مهندس رفتیم به اتاق سرور یا مغز شبیه ساز... رَک های سرور در حال کار بودند و خنکای اتاق یه جورایی آدم رو قلقلک می دادمهندس عسگری توضیح دادند که چطور سیستمها با دریافت حرکات انجام شده در کاکپیت، داده ها رو پردازش می کنه و حرکات، تصویر و اطلاعات اینسترومنتها رو به کاکپیت بر می گردونه


http://up.aerospacetalk.ir/images/94025971125252741436.jpg

سپس به کاکپیت 727 رفتیم تا پروازی چند دقیقه ای رو میهمان مهندس باشیم. مهندس عسگری در جایگاه خلبان نشستندو پروازی هر چند کوتاه با سیمیلاتور انجام دادیم



http://up.aerospacetalk.ir/images/65123743342779902252.jpg


http://up.aerospacetalk.ir/images/79338917484965755184.jpg

http://up.aerospacetalk.ir/images/34172212627308391110.jpg

http://up.aerospacetalk.ir/images/29939345423554225713.jpg'

منبع  aerospacetalk

No comments:

Post a Comment